تامین انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی و صنعتی

تامین انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی و صنعتی

تامین انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی و صنعتی

تامین انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی و صنعتی

  • ۰
  • ۰

یکی از مشکلات رایج که در سیستم لوله کشی ساختمان ها و لوله کشی شهری وجود دارد تنظیم نمودن فشار آب پمپاژ شده به داخل لوله ها می باشد. با توجه به این موضوع که میزان آب مصرفی دارای نوسان می باشد و دارای مقدار معینی نیست، بنابراین در سیستم های پمپاژ ثابت که چند الکترو موتور دائماً مقدار معینی آب به درون لوله ها پمپاژ می کنند. با توجه به کاهش و افزایش مصرف آب فشارهای متفاوتی به لوله وارد می شود که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم آبرسانی می شود.

این مشکل بدین صورت است که در صورت افزایش فشار آب که حاصل فعالیت همزمان چند الکترو موتور می باشد، در این صورت این امکان وجود دارد لوله بر اثر فشار دچار آسیب ها و صدماتی شوند، همچنین بر عکس در صورتی که چند الکترو موتور همزمان خاموش شوند این امکان وجود دارد که فشار آب درون لوله کاهش یابد و آب در نقاط مختلف شهر و یا ساختمان قطع شود. برای تنظیم این فشار کنترل شده در درون سیستم آبرسانی و پمپاژ از بوستر پمپ استفاده می شود.

 

بوستر پمپ یکی از پرکاربردترین تجهیزات در ساختمانهای مختلف می باشد، انواع بوستر پمپ در تامین آب شرب مراکز اداری و تجاری، تفریحی و ورزشی و همچنین در صنعت کشاورزی در سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه ها و همچنین باغات کشاورزی با سیستم کشت صنعتی کاربرد فراوان دارد و همچنین در سیستم اطفا حریق تحت عنوان بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی مصرف فراوانی دارد.

تعریف و طرز کار بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ یک دستگاه مرتبط به هم و یکپارچه ای از چندین الکترو پمپ می باشد که بصورت موازی به همدیگر متصل هستند تا مجموع آب مصرفی و مجموع فشار وارد شده بر سیستم را تأمین نمایند. از موارد مصرفی بوستر پمپ ها می توان به استفاده در شبکه های آب شهری، مصارف درون ساختمانی، ایجاد فشار لازم برای مصرف آب در آتش نشانی ها، آبیاری پارک ها و فضای سبز در شهر ها، ساختمانها، پاساژها، بیمارستان ها ، فرودگاهها و مراکز صنعتی به کار می رود.
وظیفه بوستر پمپ ثابت نگهداشتن فشار در دبی حداکثر و حداقل است، که با تغییر مقدار مصرف یا شروع مصرف یکی از پمپ ها، آغاز به کار می کند و با افزایش مصرف، به ترتیب دیگر پمپ ها نیز وارد مدار می شوند و این عمل تا زمان رسیدن به حداکثر دبی، ادامه می یابد. پس از کاهش مصرف به همان ترتیب، پمپ ها یکی یکی از مدار خارج می شوند.

در سیستم های بزرگ با توجه به قدرت بالای هر پمپ و همچنین به منظور صرفه جویی انرژی برای مصارف کم و عملکرد بهتر یک پمپ پیشرو (جی.کی) با میزان آب دهی کم و ارتفاع آب رسانی برابر با فشار پمپ های اصلی در سیستم قرار میگیرد که وظیفه این پمپ فقط در شروع کار سیستم و در حالت دبی کم است البته به محض افزایش دبی در حد معین این پمپ از مدار خارج و پمپ اصلی روشن می شود.

اجزاء تشکیل دهنده بوستر پمپ ها :


1- پمپ ها یا الکتروپمپ ها که بخش اصلی بوستر پمپ ها را تشکیل می دهند که شامل یک یا چند دستگاه خواهد بود.
2- تابلو برق و یا سیستم کنترل بوستر ست ها، که جهت کنترل خاموش یا روشن شدن پمپ ها بکار می رود و منطق کنترلی مورد نظر مصرف کننده، از طریق تنظیمات انجام شده و به سیستم اعمال میگردد.
3- شیر آلات و اتصالات بوستر پمپ ها که به تعداد مورد نیاز به کار میروند.
4- کلکتوور ورودی و خروجی بوستر پمپ ها
5- منبع تحت فشار
6- فیلتر یا صافی آب، در مواردی استفاده خواهد شد که ممکن است آب حاوی ذرات معلق جامد باشد.
7- لرزه گیر جهت جلوگیری از ارتعاش الکتروپمپ . لازم به ذکر است در بوستر ست هایی که از پمپ های اروپایی و مدرن امروزی استفاده میشود به علت لرزش بسیار کم، نیازی به استفاده از لرزه گیر نمی باشد.
8- جوکی پمپ ها در بوستر پمپ هایی که پمپ های اصلی آن توان بالایی دارند معمولا بیش از 5.5 یا 7.5 اسب دارند استفاده می شوند زیرا ممکن است مواقعی در شبکه نیاز به دبی های بسیار کمتری از دبی حتی یکی از پمپ های اصلی باشد.در چنین مواردی و برای پوشش دادن حداقل دبی ها از جوکی پمپ ها با توان و دبی خیلی کمتر از پمپ های اصلی و با فشار تقریبا برابر با پمپ های اصلی می باشد استفاده می شوند.


موارد کاربرد بوستر پمپ آبرسانی :

-آبیاری مزارع و کشتزارهای بزرگ
- آب رسانی شهر ها و شهرک ها
- آب رسانی مجتمع های مسکونی
- آب رسانی ساختمان های مرتفع
- آب رسانی بیمارستان ها و فرودگاه ها
- آب رسانی هتل ها و کارخانه ها و مراکز صنعتی
- استفاده از پروژهای آبیاری قطره ای

بوستر پمپ آب چطور کار میکند؟

بوستر پمپ آب انرژی مکانیکی را از منبع بیرونی می‌گیرد و آن را به سیال گازی یا مایع در حال عبور انتقال می‌دهد، بنابراین انرژی سیال بعد از خارج شدن از پمپ افزایش می‌یابد.
برای انتقال سیال به ارتفاع معین و سیستم لوله کشی از بوستر پمپ استفاده می‌شود که از تجهیزات الکتریکی، اتصالات، لوله‌ها، پمپ‌ها و شیرآلات تشکیل شده‌است.
این دستگاه‌ها در شبکه مصرفی آب قرار داده می‌شوند و به محض شروع مصرف آب یکی از پمپ‌ها شروع به کار می‌کند. در زمانیکه میزان مصرف آب بیشتر شود متناسب با مصرف سایر پمپ‌ها و به شکل اتوماتیک وارد مدار می‌شوند. این روش موجب می‌شود کمترین استهلاک و اتلاف انرژی را داشته باشیم.

 

  • ۹۸/۰۸/۲۲
  • larzan sanat

نظرات (۱)

مطلب عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی